„Naine päevavarjuga – Madam Monet ja tema poeg“ on Claude Monet 1875. aastal valminud õlimaal, mis kuulub impressionismi alla. Hetkel asub maal Washingtonis Rahvuslikus Kunstigaleriis. Maalil on kujutatud kunstniku naist Camille Monet ja nende poega Jaen Monet Argenteuil’s. Maalil on kujutatud maiseid igapäevaseid rõõme. Oscar Claude Monet oli prantsuse maalikunstnik. Ta oli impressionismi rajaja ning impressionismi peaesindaja.
Maal on helge ja sooja meeleoluga. Väga oskuslikult on
tabatud hetke kaunist suvepäevast ning kujutatute igapäevast õnnelikku olekut.
Kunstnik on edasi andnud rohkem, kui seda suudaks edastada foto. Õhk väreleb
valgusest ja tuulest. Päike on väga kirgas, aga selle mõju leevendavad tugev
tuul ja päiksevari. Tundub olevat väga kaunis suvepäev, mis on aga pildil
kujutatud inimeste argiselt lihtsa oleku järgi otsustades üks päev paljude
õnnelike päevade reas. Maalis on kergust ja rõõmu. Kunstnik ise vaatab seda
kõike alt, nagu imetleks ta rohul lamades oma kallist perekonda. Antud maali sõnumiks on rõõm kallite pereliikmetega koos veedetud ajast.
Maali valisin teosest õhkuva meeleolu pärast. Selle maali
teeb eriti imetlusväärseks kunstniku oskus tabada hetke. Figuurid ja värvid on
väga realistlikud, aga tihedate pintslilöökidega on kogu pildi atmosfäär pandud
liikuma ja loodus ning kujutatud inimesed sulanduvad tervikuks. Naine jätab
varju suviselt lopsakale künkale, murust kasvavad lilled peegelduvad kollase
värvina tema helevalgel kleidil. Kunstnikul on õnnestunud selles teoses edasi
anda impressionismile iseloomulikud jooned nagu loobumine selgetest
piirjoontest ja mustadest varjudest, igapäevased teemad, heledad värvid,
oluline on valguse ja õhu kujutamine.
Maali üldine koloriit on soe ja hele. Värvid on rõõmsad ja loovad
tegevusest pildil positiivse mulje. Idülliline roheline värv maastikul rõhutab
maaelu kaunist harmooniat. Taevasina loob kujutuse ideaalsest päikesepaistelisest
päevast. Domineerib valge värv väga rohkete varjunditega. Valget värvi on
pintslitõmmetena märgata isegi rohelise aasa lopsaka taimestiku hulgas. Maal on jaotatud kolmeks plaaniks. Esiplaanil on roheline ja
rikkalikult õitsev küngas, mille muudab tumedamaks sellele langev vari. Seda
tumedust kordab ja hoiab tasakaalus maali ülemisel äärel kujutatud päevavarju varjatud
külg. Keskmisel joonel on kujutatud naist ja last ning üleval taustal rahutult
liikuvaid pilvi päikselises taevas. Poiss on teoses asetatud emast kaugemale
andes maalile sügavust. Fookuses on daam valge kleidi ja päevavarjuga. Tuulest
pisut viltu lükatud kleit madam Monet seljas ja tema figuuri vari rohul toovad
sisse diagonaalse liikumise.
Kunstiteos on maalitud nähtavate pintslitõmmetega, mis on kergelt reljeefsed, rütmilised ja selged. Tugevate nähtavate
pintslitõmmetega on edasi antud taimede mitmekesisus künkal ja pilvede rahutu
liikumine tuulises taevas. Naise valgel kleidil segunevad nii kollased kui
sinised jooned, et rõhutada tugevas päikesevalguses peegelduvaid lilli ja kleiti
sasivat tuult. Valge kleit on kirgas aga äärmiselt varjundirohke. Rohelus on
maalitud tihedate rütmiliste pintslitõmmetega, mis jäljendavad aasal kasvavaid
taimi. Tähtis pole taimede detailne kujutamine, vaid mulje lopsakast taimestikust ja
valguse peegeldumisest sellel. Kleidil domineerivad pikad diagonaalid, mis
rõhutavad materjali ja tuulist ilma. Ka figuuride kontuurid (sarnaselt
taimestikuga) on hajutatud. Samas on figuuride vorm kujutatud ülitäpsete toonide
abil ruumiliselt vägagi elutruult. Ruumilisus on saavutatud värvide ja varjude
abil. Tausta pilved on maalitud võrreldes esiplaaniga pehmemate ning ümaramate
joontega. Taevas on kujutatud joontega
nii pilvede rahutut liikumist kui päikese kiirgust. Pildi vasakul äärel
virvendavad kaarjad pintslitõmbed aimavad järgi päikese kuumust ja selle levimist.
Proua Monet kleit, päevavari ja kübar on staatuse sümbolid.
Naine ja poiss kannavad heledaid riideid, sest see sümboliseerivad nende
helgust ja puhtust. Päevavari, mis varjab päikest ereda päikeses eest madam
Monet silmi ja nahka, sümboliseerib kaitset. Valged rõivad ja päevavari
jutustavad naise ning poisikese mugavast ja muretust elust. Maalilt võib välja
lugeda, et kunstnik imetleb oma perekonda, sest ta on tõstnud nad vaatajast
kõrgemale. Kunstiteosel on märgata tolleaegse ühiskonna peegeldust, sest on
kujutatud naist ja poissi puhtas ja helges looduses, mis vastandub linnale ja
tööstusele.
Aastatel 1871–1878 elas Monet koos oma perega Pariisi
lähedal asuvas külas Argenteuil’s. 1873. aastal Monet ostis väikese paadi koos
varustusega, et kasutada seda oma ujuva stuudiona. Viis aastat, mis ta veetis
Argenteuil’s paadiga Seine’i jõel maalides, olid kujundavad tema valguse ja
peegelduse maalimise mõistmisel. Ta hakkas rohkem tähelepanu pöörama värvidele
ja vormidele kui tegevuspaigale ning objektidele.
Antud Monet kunstiteos oli üks kaheksateistkümnest, mis
eksponeeriti 1876. aastal impressionistide teisel näitusel. Teose spontaanust
ja ehedust kiideti. Ameerika kunstnik John Singer Sargent nägi
antud maali näitusel ja lõi teosest inspireeritult sarnase maali 1889. aastal
(„Two Girls with Parasols at Fladbury“). 1886. aastal pöördus Monet sarnase
teema juurde maalides kaks teost, mille keskmes oli tema teise naise tütar
Suzanne Monet päevavarjuga.
Kasutatud materjalid:
Tallinna Reaalkool Moodle (2018) Impressionism. Loetud: http://moodle.real.edu.ee/course/view.php?id=44
Wikipedia (2018) s.v. Claude Monet. Loetud: https://en.wikipedia.org/wiki/Claude_Monet
Wikipedia (2018) s.v. Impressionism. Loetud: https://en.wikipedia.org/wiki/Impressionism
Wikipedia (2018) s.v. Woman with a Parasol – Madame
Monet and Her Son. Loetud: https://en.wikipedia.org/wiki/Woman_with_a_Parasol_-_Madame_Monet_and_Her_Son
Woman with a Parasol – Madame Monet and Her Son (2018)
Loetud: https://www.nga.gov/collection/art-object-page.61379.html
Kommentaarid
Postita kommentaar