„Naine päevavarjuga – Madam Monet ja tema poeg"



„Naine päevavarjuga – Madam Monet ja tema poeg“ on Claude Monet 1875. aastal valminud õlimaal, mis kuulub impressionismi alla. Hetkel asub maal Washingtonis Rahvuslikus Kunstigaleriis. Maalil on kujutatud kunstniku naist Camille Monet ja nende poega Jaen Monet Argenteuil’s. Maalil on kujutatud maiseid igapäevaseid rõõme. Oscar Claude Monet oli prantsuse maalikunstnik. Ta oli impressionismi rajaja ning impressionismi peaesindaja.

 

Claude Monet „Naine päevavarjuga – Madam Monet ja tema poeg

Maal on helge ja sooja meeleoluga. Väga oskuslikult on tabatud hetke kaunist suvepäevast ning kujutatute igapäevast õnnelikku olekut. Kunstnik on edasi andnud rohkem, kui seda suudaks edastada foto. Õhk väreleb valgusest ja tuulest. Päike on väga kirgas, aga selle mõju leevendavad tugev tuul ja päiksevari. Tundub olevat väga kaunis suvepäev, mis on aga pildil kujutatud inimeste argiselt lihtsa oleku järgi otsustades üks päev paljude õnnelike päevade reas. Maalis on kergust ja rõõmu. Kunstnik ise vaatab seda kõike alt, nagu imetleks ta rohul lamades oma kallist perekonda. Antud maali sõnumiks on rõõm kallite pereliikmetega koos veedetud ajast.

Maali valisin teosest õhkuva meeleolu pärast. Selle maali teeb eriti imetlusväärseks kunstniku oskus tabada hetke. Figuurid ja värvid on väga realistlikud, aga tihedate pintslilöökidega on kogu pildi atmosfäär pandud liikuma ja loodus ning kujutatud inimesed sulanduvad tervikuks. Naine jätab varju suviselt lopsakale künkale, murust kasvavad lilled peegelduvad kollase värvina tema helevalgel kleidil. Kunstnikul on õnnestunud selles teoses edasi anda impressionismile iseloomulikud jooned nagu loobumine selgetest piirjoontest ja mustadest varjudest, igapäevased teemad, heledad värvid, oluline on valguse ja õhu kujutamine.

Maali üldine koloriit on soe ja hele. Värvid on rõõmsad ja loovad tegevusest pildil positiivse mulje. Idülliline roheline värv maastikul rõhutab maaelu kaunist harmooniat. Taevasina loob kujutuse ideaalsest päikesepaistelisest päevast. Domineerib valge värv väga rohkete varjunditega. Valget värvi on pintslitõmmetena märgata isegi rohelise aasa lopsaka taimestiku hulgas. Maal on jaotatud kolmeks plaaniks. Esiplaanil on roheline ja rikkalikult õitsev küngas, mille muudab tumedamaks sellele langev vari. Seda tumedust kordab ja hoiab tasakaalus maali ülemisel äärel kujutatud päevavarju varjatud külg. Keskmisel joonel on kujutatud naist ja last ning üleval taustal rahutult liikuvaid pilvi päikselises taevas. Poiss on teoses asetatud emast kaugemale andes maalile sügavust. Fookuses on daam valge kleidi ja päevavarjuga. Tuulest pisut viltu lükatud kleit madam Monet seljas ja tema figuuri vari rohul toovad sisse diagonaalse liikumise.

Kunstiteos on maalitud nähtavate pintslitõmmetega, mis on kergelt reljeefsed, rütmilised ja selged. Tugevate nähtavate pintslitõmmetega on edasi antud taimede mitmekesisus künkal ja pilvede rahutu liikumine tuulises taevas. Naise valgel kleidil segunevad nii kollased kui sinised jooned, et rõhutada tugevas päikesevalguses peegelduvaid lilli ja kleiti sasivat tuult. Valge kleit on kirgas aga äärmiselt varjundirohke. Rohelus on maalitud tihedate rütmiliste pintslitõmmetega, mis jäljendavad aasal kasvavaid taimi. Tähtis pole taimede detailne kujutamine, vaid mulje lopsakast taimestikust ja valguse peegeldumisest sellel. Kleidil domineerivad pikad diagonaalid, mis rõhutavad materjali ja tuulist ilma. Ka figuuride kontuurid (sarnaselt taimestikuga) on hajutatud. Samas on figuuride vorm kujutatud ülitäpsete toonide abil ruumiliselt vägagi elutruult. Ruumilisus on saavutatud värvide ja varjude abil. Tausta pilved on maalitud võrreldes esiplaaniga pehmemate ning ümaramate joontega. Taevas on kujutatud joontega  nii pilvede rahutut liikumist kui päikese kiirgust. Pildi vasakul äärel virvendavad kaarjad pintslitõmbed aimavad järgi päikese kuumust  ja selle levimist.

Proua Monet kleit, päevavari ja kübar on staatuse sümbolid. Naine ja poiss kannavad heledaid riideid, sest see sümboliseerivad nende helgust ja puhtust. Päevavari, mis varjab päikest ereda päikeses eest madam Monet silmi ja nahka, sümboliseerib kaitset. Valged rõivad ja päevavari jutustavad naise ning poisikese mugavast ja muretust elust. Maalilt võib välja lugeda, et kunstnik imetleb oma perekonda, sest ta on tõstnud nad vaatajast kõrgemale. Kunstiteosel on märgata tolleaegse ühiskonna peegeldust, sest on kujutatud naist ja poissi puhtas ja helges looduses, mis vastandub linnale ja tööstusele.

Aastatel 1871–1878 elas Monet koos oma perega Pariisi lähedal asuvas külas Argenteuil’s. 1873. aastal Monet ostis väikese paadi koos varustusega, et kasutada seda oma ujuva stuudiona. Viis aastat, mis ta veetis Argenteuil’s paadiga Seine’i jõel maalides, olid kujundavad tema valguse ja peegelduse maalimise mõistmisel. Ta hakkas rohkem tähelepanu pöörama värvidele ja vormidele kui tegevuspaigale ning objektidele.

Antud Monet kunstiteos oli üks kaheksateistkümnest, mis eksponeeriti 1876. aastal impressionistide teisel näitusel. Teose spontaanust ja ehedust kiideti. Ameerika kunstnik John Singer Sargent nägi antud maali näitusel ja lõi teosest inspireeritult sarnase maali 1889. aastal („Two Girls with Parasols at Fladbury“). 1886. aastal pöördus Monet sarnase teema juurde maalides kaks teost, mille keskmes oli tema teise naise tütar Suzanne Monet päevavarjuga.

Kasutatud materjalid:
Tallinna Reaalkool Moodle (2018) Impressionism. Loetud: http://moodle.real.edu.ee/course/view.php?id=44
Wikipedia (2018) s.v. Claude Monet. Loetud: https://en.wikipedia.org/wiki/Claude_Monet
Wikipedia (2018) s.v. Impressionism. Loetud: https://en.wikipedia.org/wiki/Impressionism
Wikipedia (2018) s.v. Woman with a Parasol – Madame Monet and Her Son. Loetud: https://en.wikipedia.org/wiki/Woman_with_a_Parasol_-_Madame_Monet_and_Her_Son
Woman with a Parasol – Madame Monet and Her Son (2018) Loetud: https://www.nga.gov/collection/art-object-page.61379.html

Kommentaarid